Najlepsza rama HT, na jakiej jeździłem? Podium Carbon SL, po prostu genialna. Niestety mocno selektywna ze względu na wady wynikające z bezkompromisowego podejścia. I wyobraźcie sobie, że tegoroczny model przeprojektowano…czyżby najlepsze stało się niedoścignionym?
Mateusz Nabiałczyk
Wiadomo, iż jako posiadacz modelu 2015 i fan marki tracę na wiarygodności, dlatego postaram się wziąć na to poprawkę i nie interpretować zbyt mocno.
Jak już wspomniałem, rama została przeprojektowana z wykorzystaniem technologii Stealh Air, która zgodnie z drugim członem na priorytecie miała odchudzić konstrukcję. W rezultacie uzyskano 920g dla golasa, co oznacza jakieś 300g zysku względem poprzednika. Osobną kwestią niech pozostanie realny pomiar na wadze – 1400g dla rozmiaru L (deklarowane 1200g). Przy okazji uzyskano 16% większą sztywność…trudno mi sobie to wyobrazić.
Dodatkowo skupiono się na jednej z pięt achillesowych owej konstrukcji, czyli tłumieniu drgań. Przez swoją kosmiczną sztywność poprzedni model luzował śruby i rozszczelniał plomby w zębach. Obecny ma podobno specjalne strefy komfortu, dające aż 25% więcej komfortu. Do tego sztyca 27,2mm.
Ogromną bolączką był też zintegrowany mostek – ciężki, aż 277g w moim przypadku, mocno zadarty do góry. Aktualnie 90mm długości da w okolicach 170g masy ( + dodatkowa oszczędność na kapslu i podkładkach, których tutaj nie ma) i niżej puszczona linia.
Przekroje straciły na objętości, a przez to do świadomości nie przemawia już tak jego potęga, ale pozostaje nam wierzyć liczbom.
Geometrycznie kosmetyka. Skrócony ogon o 6mm, wydłużona górna rura o 10mm (szkoda, że tylko tyle, bo nie wpisuje się to zbytnio w filozofię Forward Geometry), główka złagodzona o 0,5*. Z pewnością maszyna prowadzić się będzie lepiej od poprzednika i na najwyższym poziomie, ale spodziewałem się zdystansowania konkurencji również w tej kwestii.
Geometria: | |||||
A | Seat Tube Length | 395mm | 430mm | 470mm | 520mm |
B | Top Tube Length | 590mm | 610mm | 630mm | 650mm |
C | Bottom Bracket Drop | -65mm | -65mm | -65mm | -65mm |
D | Bottom Bracket Height | 300mm | 300mm | 300mm | 300mm |
E | Chainstay Length | 432mm | 432mm | 432mm | 432mm |
F | Seat Tube Angle, Actual | 72º | 72º | 72º | 72º |
G | Seat Tube Angle, Effective | 73.5º | 73.5º | 73.5º | 73.5º |
H | Head Tube Angle | 70º | 70º | 70º | 70º |
I | Fork Offset | 46mm | 46mm | 46mm | 46mm |
J | Wheelbase | 1086mm | 1106mm | 1127mm | 1147mm |
K | Head Tube Length | 85mm | 90mm | 100mm | 115mm |
L | Reach | 402mm | 420mm | 437mm | 452mm |
M | Stack | 637mm | 642mm | 651mm | 666mm |
Standardy typu Boost, Di2 i tego typu historie oczywiście na miejscu. Podobnie jak wszelakie protektory i ograniczniki, aby piękne zostało pięknym.
Malowanie do poprawki, bo za bardzo zaciąga Cubem.
Zainteresowanych tylko ostrzegam przed napędami 1x11 – ten rower będzie za szybki na koronkę 32, a nawet 36T. Cennik otwiera kwota 12 499, zamyka 25 999 PLN za jedyne 8,4kg garbatego szczęścia.