Od momentu rozpoczęcia tego testu, wiele razy dostawaliśmy pytania mailowo lub w komentarzach pod filmami: I jak? Nadaje się to siodło do ultra? Zapraszamy do kolektywnego tekstu, gdzie każdy z testerów wypowie swoją opinię.
Team29er
Całość szczegółów technicznych, dotyczący budowy oraz parametrów testowanych przez nas siodeł zawarliśmy w tekście "rozruchowym".
Ergon SR Allroad Core Pro
Barosz Bidas
Ergon to niemiecka firma specjalizująca się w projektowaniu i produkcji ergonomicznych komponentów rowerowych, takich jak siodełka, chwyty czy pedały. Założona przez pasjonatów kolarstwa, firma skupia się na tworzeniu innowacyjnych rozwiązań poprawiających komfort i wydajność jazdy. Ergon jest znana z wprowadzania nowatorskich technologii, takich jak system CORE HD®, który zapewnia doskonałe tłumienie wstrząsów i wibracji podczas jazdy.
Po zamontowaniu siodełka Ergon SR Allroad Core Pro Men w moim rowerze gravelowym i przejechaniu na nim wielu tysięcy kilometrów, jestem pod ogromnym wrażeniem jego jakości i komfortu. To siodełko to prawdziwa rewolucja w dziedzinie ergonomii rowerowej.
Budowa i materiały
Ergon SR Allroad Core Comp Men zostało zaprojektowane z myślą o maksymalnym komforcie podczas jazdy po zróżnicowanych nawierzchniach. Kluczowym elementem jest innowacyjny rdzeń wykonany z materiału BASF Infinergy®, który zapewnia doskonałe tłumienie wstrząsów i wibracji. Dzięki temu jazda po nierównych drogach staje się znacznie przyjemniejsza, a zmęczenie spowodowane drganiami jest zredukowane do minimum.
Siodełko wyposażono w szyny ze stali chromowo-molibdenowej (CroMo), które charakteryzują się wysoką wytrzymałością i trwałością. Pokrycie z mikrofibry jest nie tylko estetyczne, ale również odporne na ścieranie, co gwarantuje długą żywotność produktu.
Waga i rozmiary
Model Pro waży około 246 gramów w rozmiarze S/M, co jest akceptowalne, biorąc pod uwagę oferowany komfort. Siodełko dostępne jest w dwóch szerokościach: S/M (139 mm) oraz M/L (152 mm), co pozwala na dopasowanie do indywidualnych potrzeb użytkownika.

Komfort i ergonomia
Jednym z największych atutów tego siodełka jest specjalnie zaprojektowany kanał ulgi, który skutecznie redukuje nacisk na wrażliwe obszary krocza. Dzięki temu nawet podczas długich tras nie odczuwałem dyskomfortu czy drętwienia. Ergon zadbał o to, aby siodełko było odpowiednie zarówno dla rowerzystów szosowych, jak i gravelowych, oferując idealne połączenie sportowej wydajności i komfortu.
Wrażenia z jazdy
Podczas wielogodzinnych wypraw gravelowych siodełko spisywało się rewelacyjnie. Tłumienie wstrząsów było odczuwalne zwłaszcza na kamienistych i nierównych odcinkach, co pozwalało mi skupić się na przyjemności z jazdy, nie martwiąc się o ból czy dyskomfort. Ergon SR Allroad Core Pro Men to prawdziwy game-changer w kategorii siodełek gravelowych.
Wersja Pro była również testowana w aluminiowym twentyninerze (tak - nie wyrzekliśmy się całkowicie swojego rodowodu i pochodzenia) z karbonową sztycą. Z pewnością na pozytywny odbiór w SR Allroad w użytkowaniu w realiach "pure MTB", mają dużo szersze opony niż w przypadku gravela. Kształt i materiał pokrycia nie kłuci się z jazdą w szortach i w żadnym stopniu nie utrudnia zmiany pozycji podczas jazdy w terenie.
Ergon SR Allroad Core PRO Men to siodełko, które łączy w sobie nowoczesną technologię, wysokiej jakości materiały i przemyślaną ergonomię. Jest to doskonały wybór dla każdego rowerzysty poszukującego komfortu i wydajności podczas długich tras na zróżnicowanych nawierzchniach.
Ergon SR Allroad Core Comp vs gravelowe ultra
Artur Drzymkowski
Od września 2023 do dnia dzisiejszego, na wersji Comp Allroad Core, zamontowanym do gravela Giant Revolt przejechałem kilkanaście tysięcy kilometrów. W większości to oczywiście treningi lub wycieczki, ale również najdłuższy (w kilometrach - 690 i godzinach w siodle - 44 h) w moim życiu ultramaraton Baltic Bike Challange 2024. Mój Revolt Advanced, o którym szeroko rozpisywałem się tutaj, jest wyposażony w karbonową sztycę D-Fuse, która ma świetne właściwości amortyzujące, co w oczywisty sposób poprawia komfort podczas jazdy poza gładkim asfaltem. Czyli chce tu zasugerować, iż Allroad zamontowany na wsporniku pozbawionym tak dużych możliwości uginania, może doświadczyć czyjś tyłek, w mniej pluszowy sposób.
![]() |
![]() |
Kolejnym elementem układanki to gacie! Oprócz, krótkich, kilkukilometrowych dystansów komunikacyjnych, zawsze jeżdżę w spodenkach kolarskich z "pieluchą". Od pierwszego ultra, po którym mój tyłek goił się i dochodził do stanu używalności ponad 2 tygodnie, używam bibsów marki Assosa model Mille GT C2. Idealnie leżą na elementach mej anatomii, a ich zaawansowana wkładka nie jest przesadnie gruba, co pozytywnie wpływa na komfort termiczny. W ciągu ostatniego roku zamiennie ze spodenkami Ultra Cargo SL Black od Am-Cycling, o których mogę powiedzieć że pasuję tak samo jak Assosy, wkładka jest świetna i dodatkowo mają kieszenie na udach i plecach. Czyli gravelowy must have!
![]() |
![]() |
I na koniec. Ostatni warunek brzegowy, mój tyłek! Którego tolerancja na niewygody, bardziej lokowała by go jako element pomiarowy u pewniej Królewny, wyszukujący ziarno grochu niż u faceta uwielbiającego jazdę na rowerze. Nicto - jedziemy!
Moja pierwsza jazda, nazajutrz po montażu to ponad 200 km po asfaltach, drogach leśnych i polnych oraz singlach. W wielkim skrócie wyglądała tak:
Zaskakująco te 238 kilometrach i ponad 13 h jazdy mój delikaty narząd pomiarowy miał się dobrze! Ustawienie siodła nie wymagało większej korekty. Zarówno w dolnym chwycie jak i górnym jest wygodnie. Na lemondce łatwo jest znalęźć pozycje, w której mogę pedałować przez dłuższe kilometry. Delikatna krzywizna ku górze w tylnej część górnej powierzchni, daje delikatne oparcie, ale nie przeszkadza w swobodnym "szukaniu" dogodnego miejsca. Podparcie dla guzów kości kulszowej jest wyraźne, a podczas podjazdów na stromych ściankach, spokojnie można oprzeć się na nosie siodła.
fot. Ultralajkonik. Kwintesencja radości jazdy! Tak wyglądałem w 1/3 trasy ;)
Głównym punktem programu w recenzji SR Allroad u aspekcie, jego przydatności w ultramaratonach gravelowych miał być start w najdłuższej imprezie w mojej karierze czyli Baltic Bike Challange. Trasa tego wyścigu prowadzi ze Świnoujścia, wydłuż wybrzeża do Krynicy Morskiej, przemierzając wszystkie uśpione prze sezonem kurorty, zaliczając tam i z powrotem Półwysep Helski oraz malownicze wzgórza otaczające od południa Trójmiasto. Piękna to była przygoda - nie zapomnę jej nigdy! Niewykluczone, że między innymi przez niemiłosierny ból siedzenia który górne stany rozsądku przekroczył na ostatnich 100 km. W ciągu dnia, było ciepło na tyle że mogłem jechać bez nogawek, ale pierwszej nocy temperatura spadła do -3°C, i na bibsy naciągnąłem szorty gravelowe od RocDay. Przy energicznej jeździe skóra się spociła i otarcia gotowe. Ale pierwsze 350 km pamiętam dość przyjemnie ;)
![]() |
![]() |
![]() |
fot. Jacek Nosowski, A.Drzymkowski. Wyszstkie odmiany gravellingu stosowanego. Szybka jazda na lekko. Bikepacking i Całodzienny Gravel Race czyli Ultralajkonik Mini |
Dochodzimy więc do odpowiedzi na pytanie: czy SR Allroad Core nadaje się do ultra? W mojej subiektywnej ocenie - tak. Czy to najlepsze siodło jakie miałem dotychczas? Myślę że tak. Czy daję gwarancję, że każdy czytający ten tekst, po zakupie tego Ergona, będzie tłukł kilometry z uśmiechem na twarzy? Raczej nie ... Mi ten uśmiech rzednie, po 250 +/- 50 km, w zależności od trasy i warunków atmosferycznych. Słowem - gwarancji nie daję, ale szanse że się z nim polubicie są spore.
Ślady użycia
Pisząc ten tekst, przyglądam się mojemu egzemplarzowi Allroad i próbuję dostrzec jakieś ślady po tych kilkunastu tysiącach kilometrów. I nie widzę. Oczywiście widać ślady na prętach, powstałe podczas mocowania do jarzma. Ale na pokryciu nie znajduję żadnych śladów. Nawet napisy nadrukowane na powierzchni Microfibry, wyglądają jak na początku.
Często się zdarza że siodła, mają rysy czy wręcz rozdarcia na bokach, powstałe podczas upadków, bądź prozaicznego opierania o ścianę. Nasze oba Allroad'y nie doświadczyły takich usterek. Za siebie mogę zaręczyć iż nie jest to nie zasługą pedantycznego wybierania miejsca oparcia roweru, w szczególności po 24 h wyścigu.
Słowem - jakość wykonania na najwyższym poziomie, czego można się było spodziewać i trochę wymagać zważywszy na cenę katalogową.
Opinia końcowa
W krótkich żołnierskich słowach? Polecam zdecydowanie! Oczywiście na tyle, na ile można polecić, rzecz należąco do grupy tak mocno subiektywnie odbieranych. Ergon Sr Allroad Core, to chyba pierwsze siodło, na które tak pozytywnie reaguje mój tyłek do pierwszych około 300 km gravelowej jazdy. Potem zazwyczaj już są konsekwencje! Jak jest ciepło i skóra się spoci to pojawiają się odparzenia. Gdy trasa prowadzi po "ujebach" (jak popularnie określa się terenowe odcinki), to dochodzą siniaki. Taka jest brutalna prawda. Jednak SR Allroad na dzień dzisiejszy pozostaje moim ulubionym piątym punktem podparcia. Niestety każdy musi znaleźć, swojego Złotego Graala, samodzielnie. Cena katalogowa (660 pln), studzi (przynajmniej mnie) entuzjazm zakupowy. Ale pobieżny przegląd oferty sklepów internetowych, stawia stosunek cena do jakości, w dużo przyjaźniejszej dla portfela relacji.
Współpraca
Siodła otrzymaliśmy do testu od oficjalnego dystrybutora marki Ergon w Polsce, firmy Bikeman