sram_logo

 

To było niemal pewne. Niedawny powrót koncernu Srama do piast sygnowanych własnym logo rzeczywiście okazał się jedynie wstępem do sięgającego dalej celu. W efekcie na przyszły sezon przygotowano dwa komplety kół 29" przeznaczonych do XC - Rise 40 i 60

Mateusz Nabiałczyk

Czterdziestki ważą całkiem przyjemne 1840 gram. Posiadają asymetryczne obręcze ze stopu alu serii 6000. Szprych jest co prawda tylko 48 sztuk na komplet, ale są proste.  Przesunięcie otworów, niezbyt wychudzone rawki o szerokości wewnętrznej 19mm i zaplot w montowni Zippa pozwalają wierzyć, że sztywności nikomu nie braknie. Do wyboru różne średnice i długości osi.  Fajnie, że cena nie będzie zaporowa - okolice 1 750 PLN wydają się rozsądne.

kolo

Jeśli ktoś z politowaniem śmieje się ze wspomnianej masy Rise 40, to z pewnością 60 będą dla niego. Karbonowe obręcze o identycznych parametrach, co aluminiowe odpowiedniki i płaskie szprychy CX-Ray  pozwoliły uzyskać 1420gram, które już tylko największych ortodoksów ze świata light-bike mogą niesatysfakcjonować. Cena niestety przekroczy wyraźnie 5 000 PLN.

obreczrise

Wydając taką kwotę nie można iść w niepewne komponenty, a takie wątpliwości można rzucić w kierunku piast. O ile przód ma budowę cepa i awaryjność zbliżoną do jego rączki, to tył wymaga zdecydowanie więcej uwagi samych pomysłodawców. Jeśli jest inaczej, to niestety, ale troska spada na poirytowanego klienta.

Zobaczmy więc, co tu mamy. Bębenek ma standardowe pieski, ale każdy z nich posiada 2 ząbki, co zwiększa powierzchnię styku z bieżnią, która ma 54 nacięcia. W rezultacie kąt zazębienia ma mniej, niż 7*, a sam mechanizm nie należy do najcichszych, choć pierwsi testerzy podkreślają, że do Hope'a jednak brakuje. Podsumowując budowa standardowa, bez zbędnych udziwnień - o trwałości zadecydują zastosowane materiały.  Łożyska oczywiście maszynowe, zatem upierdliwych regulacji nie będzie.

zapadki

Zostając przy piastach warto wspomnieć o zastosowaniu ciekawego patentu, który stosuje m.in. Specialized - powiekszonej średnicy dekli w piastach, w tym przypadku pod oś QR 5mm. Pozwala to na zdecydowana poprawe sztywności połączenia amora z kołem, a to właśnie w tym miejscu pływanie ma największy wymiar.

dekle

Czy koła Srama spotkają się z pozytywnym i przede wszystkim licznym odbiorem? Trudno powiedzieć, bo zapowiadają się dobrze, ale z pewnością znajdą się tacy, którzy stwierdzą, że w danym budżecie da się lepiej.

(fot. m.in. z bikerumour.com i bikeradar.com)