http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/kola/HED/Hed-carbon-fat-bike-29-aluminum-rim-wheels-3.jpg

Popyt (i kasa) ojcem wynalazku, tym bardziej, gdy w grę wchodzi jeszcze kult szerokości, przyczepności i ultra niskiej masy. Na targach Interbike 2014, amerykański HED zaproponował leciutką, ale mocarną obręcz 29 cali.

Michał Śmieszek

 

 

Szerokich (takich powyżej 25-30mm) i lekkich rafek do naszych 29erów jest nadal jak na lekarstwo. Dlatego niemal każda inicjatywa witana jest z dużym entuzjazmem. Tym większym, jeśli w parze z rosnącą szerokością i względnie niską wagą idzie malejąca cena. To oczywiście mission impossible w dzisiejszych czasach. Niemniej i tak dobrze, że manufaktury takie jak HED podejmują wyzwanie.

Znana bardziej z produkcji węglowych rafek do pełno-tłustych rowerów, manufaktur z Minneapolis w sezonie 2015 postanowiła wejść w segment 29+. Co prawda oficjalnie HED utrzymuje, iż nie jest to typowy model pod pół-tłuste kapcie, ale 45mm zewnętrznie i 42mm w środku pozwala bez problemu stosować 3 calowe ogumienie. Osoby odpowiedzialne za rozwój produktu twierdzą, że prawdziwe 29+ (czyli zapewne szersze niż powyższe 42mm, "są już w drodze"). Do produkcji wykorzystano doświadczenie zdobyte podczas fazy projektowej karbonowych modeli BIG DEAL. Proces układania węglowej tkaniny odbywać się będzie tak jak do tej pory, wyłącznie na terenie USA.

 Hed-carbon-fat-bike-29-aluminum-rim-wheels-3

Konstrukcja przypomina obecnie produkowane rafki, jednak usprawniono kilka elementów - między innymi rozsunięto otwory na szprychy, aby usztywnić konstrukcję i zmniejszyć naprężenia. Projektanci kombinowali również z innym układem włókien, który musiałby sprostać siłom działającym na tak szeroką, jednokomorową i niskoprofilową obręcz. Z usprawnień warto odnotować przeprojektowane kanały po bokach, tak aby nanizana opona łatwiej mogła wstrzelić się w jej rant. 

Hed-carbon-fat-bike-29 aluminum-rim-wheels-21

Nowy model jest oczywiście kompatybilny z promowanym przez HED systemem bezdętkowym Inflato Band Tubeless. W praktyce, aby uszczelnić układ, wystarczy trochę mleka i dobra szara taśma, najlepiej wzmocniona, słynna Gorilla. Dzięki tym zabiegom proponowana rafka umożliwia założenie "standardowych szerokich opon 29" oraz jazdę z wyjątkowo niskimi cieśniami rzędu kilkunastu "psów'.

Bieżący model 29” waży zaledwie 365g!!! Gdyby jeszcze cena była równie atrakcyjna...

(Info: www.hedwheels.com, Photo: www.bikerumor.com)